Campagne 2019/2020
In het kader van burgerschapsvorming en sociale integratie, hebben we in het schooljaar 2017-2018, de allereerste leerlingenraad op school geïnstalleerd.
De leerlingenraad wordt gevormd door 6 leerlingen uit de groepen 6 tot en met 8. Via echte verkiezingen, waarbij ze zichzelf promoten, waarin ze vertellen wat ze belangrijk vinden en wat ze op school willen verbeteren, worden deze leerlingen in de leerlingenraad gekozen. In vergaderingen formuleren zij actiepunten, maken ze hun standpunten helder en zet ze zich in voor geformuleerde speerpunten. Elk lid van de leerlingenraad heeft een rol binnen de raad. Via onder meer notulen op de website en op de muur van de leerlingenraad geven ze hun achterban een terugkoppeling.
Begin dit schooljaar is de campagne voor installatie van nieuwe leden gestart. Inmiddels zijn de nieuwe leden bekend. Naast felicitaties wensen we ze veel succes, wijsheid en vooral ook plezier.
Archief 2019 - 2020
Assalamoe alaikoem
Beste ouders/ verzorgers,
Sinds dit schooljaar zijn er nieuwe leden gekomen bij de leerlingenraad. Groep 6A, groep6B en groep8B hebben campagne gevoerd. Het was heel spannend voor de leden die campagne hebben gevoerd. Dit zijn de kinderen van de leerlingenraad:
groep6A: Wadoed
groep6B: Bilal
groep7A: Mohammed
groep7b: Dounia
groep8A: Yasmina
groep8B: Salena
En zijn we bezig met het verbeteren van de school. We hebben het heel druk. We hebben nu ook een e-mail adres dat is: leerlingenraad@aliman.nl
Als u nog ideeën heeft mag u ze ook naar de e-mail sturen.
Binnenkort krijgen wij ook een eigen brievenbus. U kunt dan via een brief doorgeven wat u graag zou willen zien veranderen en vervolgens doet u het briefje in de brievenbus van de leerlingenraad die u binnenkort kunt vinden bij de leerlingenraadmuur.
Met vriendelijk groeten van de leden van de leerlingenraad.
Notulen 4 maart 2020
Notulen 12 februari 2020
Notulen 5 januari 2020
Notulen 1 oktober 2019
Notulen 27 september 2019
Kennismaking nieuwe leden 2019 - 2020
1e bijeenkomst 2019-2020
De nieuwe leden van onze schoolraad zijn geïnstalleerd! Ze hebben een effectieve vergadering achter de rug, waarbij ze teruggeblikt hebben maar ook hun voornemens hebben uitgesproken. Bovendien is een taakverdeling gemaakt. Klik op deze link voor de powerpoint.
Archief 2017-2019
5e bijeenkomst
Gister hebben wij bezoek gehad van de inspectie. De school heeft ervoor gekozen om de leerlingenraad met de inspectie te laten praten.
Dinsdag 30 mei 2017 om 11:30 werden wij opgehaald door juf Samira. Wij hebben het gesprek gevoerd in het kamertje van meester Khalid.
De inspectie vroeg ons allerlei dingen zoals:
– Hoe is de veiligheid hier op school?
– Hoe wordt er les gegeven?
– Welk cijfer geven jullie de school?
– Wordt er gepest op school?
Nadat wij alle vragen beantwoord hadden gaven we de inspectie een korte rondleiding. Wij lieten hem de leerlingenraadmuur zien en de nieuwe televisies.
Nadat we hem de school lieten zien gingen wij weg want de tijd zat er weer op.
Bilal groep 7a en Sara groep 8a
4e bijeenkomst
Ik ben Romaisae, ik zit in groep 7B en zit in de leerlingenraad. Deze bijeenkomst ging over groente en fruit. Deze dag hebben we ook een gast erbij gehad : juf Saida! Ze zat bij ons aan tafel en vroeg een paar vragen zoals :
1 hoe gaat het hier in de leerlingenraad?
2 vinden jullie het leuk in de leerlingenraad?
We moesten ook 2 vragen stellen aan onze klas:
1 Alleen water op school
2 Alleen fruit in de kleine pauze
We hebben het aan onze klas gegeven en die hebben ja of nee gezegd. Uiteindelijk hebben wij de uitslagen aan Juf Saida gegeven.
Romaisae groep 7b
2e bijeenkomst
Het was weer een geslaagde vergadering voor de leerlingenraad. Wij hebben verschillende dingen besproken als hoofdonderwerp : Hoe goed kunnen wij dingen onthouden. Met behulp van een spel kwamen we daar achter. Dat spel was een afbeelding met allerlei verschillende voorwerpen en wij moesten zoveel mogelijk in 5 seconden onthouden en daarna opschrijven. Daar waren wij helaas niet de beste in.
Daarna verdeelde de voorzitter [juf Samira] taken uit. Wij moesten allerlei dingen doen: een slinger voor de leerlingenraad maken, een symbool voor de leerlingenraad bedenken, het verhaal voor de site afmaken en de notulen afmaken. Die moesten aan het einde van de dag af.
Toen dat af was, was de vergadering van de leerlingenraad ook ten einde gekomen.
Sara groep 8a
1e bijeenkomst
Assalaam alaikum,
Ik ben Anass uit groep 6B. Ik zit in de leerlingenraad met als doel dat ik de school wil verbeteren. Meester Khalid heeft ons gevraagd wat ons doel was, mijn doel was 2x gym in een week. Ik weet nu al dat dat dit jaar niet kan maar er zijn nog een hoop andere dingen die kunnen. Onze laatste vergadering gingen we onze doelen bespreken en de antwoorden. Ook hebben we een spel jongens tegen de meisjes. Het spel ging erom dat je goed moest samenwerken en onthouden.
Anass groep 6b
Wat moesten wij doen?
De voorrondes speelde zich af in de klassen. De 2 kinderen met het beste idee werden uitgekozen door de kinderen in de klas. Zij moesten voor zichzelf reclame maken. Dat konden ze op verschillende manieren doen, door langs de klassen te gaan of door op de door juf Samira gekozen muur een poster op te hangen. 15 maart jongstleden konden de kinderen stemmen op wie ze wilden. Zij mochten kiezen uit 1 kandidaat per klas en daarna in de stembus doen.
Van de 12 kinderen zijn er nu 6 door, zij vormen de leerlingenraad de kinderen zijn: Sara, Aaliyah, Romaissa, Bilal, Anass en Yassin. De stemmen werden geteld door: juf Dieuwertje, juf Siham en meester Abdelaziz. Op 21 maart jongstleden werden de stemmen bekend gemaakt.
Notulen 15 mei 2019
Notulen 18 april 2019
Notulen 30 januari 2019
Notulen 19 september 2017
Notulen 10 mei 2017
Notulen 21 april 2017
Notulen 23 maart 2017
Huiswerk
Huiswerk is werk dat leerlingen thuis moeten uitvoeren voor school. Het kan gaan om leerwerk of maakwerk. Huiswerk kan veel vormen aannemen: van het aanleren van woorden tot gegevens opzoeken in de bibliotheek. Bij maakwerk kun je denken aan invuloefeningen of een boekbespreking. Huiswerk is een herhaling van wat in de klas gezien of gehoord werd. Vooral het maakwerk geeft de leerkracht een idee hoe de stof verwerkt werd door de leerlingen.
Bij het maken van huiswerk is eigen verantwoordelijkheid van de leerling erg belangrijk. Ook doet het een beroep op de planvaardigheid van de leerling omdat hij zijn (vrije) tijd moet indelen. In het document ‘Huiswerk helpt’ leest u welke rol een ouder heeft en welke verwachtingen er mogen zijn. Huiswerk vanuit de schoolmethoden kan geraadpleegd worden via Basispoort.
In onderstaande voor een aantal vakgebieden zeer nuttige handvatten.
Lezen
Op deze pagina een aantal links naar nuttige websites die van belang zijn voor het lezen:
Dyslexie
De bibliotheek biedt speciale (luister)boeken aan voor kinderen met dyslexie. Met een dyslexieverklaring kunnen kinderen deze boeken gratis lenen. Voor meer informatie: passendlezen.bibliotheek.nl.
Rekenen
Op deze pagina de oudernieuwsbrieven van de methode Getal & Ruimte die we sinds dit schooljaar in onderstaande groepen gebruiken.
Leerjaar 8 (onder constructie)
Blok 1
Blok 2
Blok 3
Blok 4
Blok 5
Blok 6
Blok 7
Blok 8
Woordenschat
Op deze pagina treft u de woorden die de leerlingen per leerjaar in het thema aangeboden krijgen. Het is aan te bevelen deze woorden frequent te herhalen.
Spelling
Op deze pagina de spellinghulpjes per leerjaar. Een handig hulpmiddel voor gebruik in en buiten de groep.
Leerjaar 4
Leerjaar 5
Leerjaar 6
Leerjaar 7
Leerjaar 8
Koran
Op school openen we de dag met de recitatie van de Koran. Aan het eind van de dag staat ‘Koranmemorisatie’ gepland. In deze link treft u het programma aan dat we hiervoor gebruiken. In onderstaande het overzicht van de soera’s die we onze leerlingen dit schooljaar proberen aan te leren.