Taal & Rekenen

Domein lezen: traject begrijpend lezen & luisteren

  • Twee professionaliseringsbijeenkomsten inzake begrijpend lezen & luisteren;
  • Lesobservaties taalcoördinatie & taalexpert (differentiatie) middels gestandaardiseerd kijkwijzer;
  • Individuele nagesprekken en algemene terugkoppeling;
  • Afstemming:
  • Onderwijstijd (middels gewenst urentabel)
  • Didactiek (format)
  • Leeromgeving
  • Doorgaande lijn hoekaanduiding; 
  • Aansluiting op Woordenschat en Wereldoriëntatie; 
  • Schooleigen ontwerp bij strategieën; 

Domein schrijven: spelling

  • Tweejarig spellingstraject afsluitend met theoretisch en praktisch assessment;
  • Drie theoretische bijeenkomsten inzake spelling; vervolg komend schooljaar;
  • Lesobservaties spelling directie, expert & taalcoördinator middels gestandaardiseerd kijkwijzer;
  • Individuele nagesprekken en algemene terugkoppeling (middels schooloverzicht en verslaglegging);

Leeromgeving

  • Doorgaande lijn hoekaanduiding;
  • Schooleigen ontwerp bij strategieën (aansluitend op literatuur);

Assessment Taal-NOOR 

  • Praktijk;
  • Theorie (Denken, Lezen, Begrijpen);
  • Vitrinekast;

 Borging: taalbeleidsplan

  • Tijdpad totstandkoming taalbeleidsplan;
  • Visievorming middels gouden cirkel;
  • Quickscan ‘Taal in beeld’;

Vervolg

  • Analyse Quickscan;
  • Formulering ambities;
  • Implementatie & communicatie;
  • Uitvoering ambitieplan.