De identiteit in de praktijk

Het islamitische karakter van onze school is herkenbaar in de praktijk van alledag. Een doorsnee dag op Al-Iman ziet er als volgt uit:

  • We groeten elkaar met de islamitische groet
  • De schooldag wordt geopend met recitatie van de Qor’aan
  • Voor en na het gezamenlijke eten worden smeekbeden gezegd
  • Na de middagpauze verrichten de leerlingen de wassing voor het gebed
  • De adhaan (gebedsoproep) wordt via het omroepsysteem verricht door een leerling
  • Vanaf groep 5 bidden de leerlingen met hun groep gezamenlijk het Dohr-/ middaggebed
  • We sluiten de schooldag af met Qor’aanrecitatie en een smeekbede

Verder komt de islamitische identiteit tot uiting in:

  • De lessen godsdienst, 2x 45 minuten per week
  • Het schenken van aandacht aan jaarlijks terugkerende gebeurtenissen zoals de Ramadan (vastenmaand), de Hadj (bedevaart), ‘Israa wal-Miraadj (de hemelreis van de Profeet, vrede en zegeningen zijn met hem, ), de Hidjra (migratie van de Profeet vrede en zegeningen zijn met hem)
  • De viering van de twee islamitische feesten: Ied al-Fitr (het feest na de maand Ramadan) en Ied al-Adha (het Offerfeest)
  • ‘Klas op de plank’, een maandelijkse voorstelling aan medeleerlingen en ouders met een islamitisch thema
  • Het schoolkoor: een koor van leerlingen dat onder leiding van een ouder islamitische liederen (anashied) zingt
  • Een jaarlijks Sadaqah-project voor een goed doel
  • Kledingvoorschriften voor zowel de leerlingen als het personeel
  • Gescheiden gym voor jongens en meisjes vanaf groep 6 
  • Voorlichting in groep 8 over de puberteit vanuit islamitisch perspectief
  • Deelname aan de jaarlijkse Kennisquiz Islaam van de Noorscholen
  • Deelname aan de jaarlijkse Qor’aanwedstrijd van de Noorscholen